tisdag 12 november 2013

div 5 Tullinge - Väsby 4-8

Att åka till Tumba från Väsby i rusningstrafik är ingen lek. Jag tyckte vi tagit i med marginal men en timme och en kvart räckte precis till matchstart. Men gentlemannen Åke Berg lät oss dock värma upp en stund - men inte alltför länge eftersom Helena Sundlöf (fd storspelare Beckman), nyligen mästarinna i veteran-DM, måste börja jobba kl 21 på sitt jobb som sjuksköterska. Sedvanlig annonsering på dörren till lokalen och till och med anslag på omklädningsrummet. Det är klass! Liksom förstås kaffe och bulle. Så ska det gå till!
Jag hade fått vissa förvarningar om Tullinges lag av Åke i helgen - de måste ju nu börja plocka poäng och toppa upp laget. Det blev nästan som fruktat, men inte sluggern Martin Lundell.
Per Andersson, Christer Åkerström, Pontus Tyllström och Helena Sundlöf mot Nicke, Magnus, Jonas och Perka.
Direkt upp mot Per som ju egentligen är en man för deras a-lag. Utan att vara ens varm kan det ju bara gå på ett sätt...men ändå inte riktigt. Plötsligt spelade jag rätt bra och fick mycket utdelning på serven och jag vann första set. Andra set var också jämnt - men tyvärr torsk. Sen sjönk min spelkvalitet och Per började spela upp sig och det blev inte spännande alls.
Nicke tappade ett set mot Tyllström men annars var det lugnt. Det var inte alls lugnt för Perka mot Åkerström - tvärtom var det en hård match nabb mot nabb. Det lilla jag kunde se så var det också bra spel av Perka. Men som han sa själv senare: vad spelar det för roll om man spelar bra om man förlorar? Ja, det kan man fråga sig. För mig spelar det stor roll och Åkerström är en riktigt tuff motståndare - jag lyckades med min taktik att få slippa honom, jag är alltid chanslös. Det var absolut inte Perka, men det blev torsk i avgörande tyvärr. Magnus var också riktigt illa ute mot Helena. Hon var säker och slog oskruvat och det passar ju inte Magnus alls. Det var med yttersta nöd det gick vägen - underläge i fjärde set och underläge i avgörande men ett par bra bollar av Magnus på slutet gav 11-9 och seger. Flämt!
Men pingis är en konstig sport - mot den nästan 400 poäng starkare Andersson går Magnus in och vinner i tre klara raka set! Fantastiskt!
Nicke var riktigt illa ute mot Åkerström - jag spelade samtidigt men jag tyckte det verkade som han nästan gav upp i fjärde set. Men icke sa Nicke, han bet ihop och kom igen och tog setet med 12-10 och sen släppte han loss i avgörande till 11-3. Mycket viktigt - två knappa vinster! Det blev det inte mellaan Tyllström och Perka - Perka hade total kontroll och vann i tre raka. Starkt! Men det var fortfarande jämnt - och jag fick stora problem med Helena. Hennes säkra oskruvade spel med ofta ganska lösa blockeringar passar även mig riktigt illa. Dåligt spelade jag också. Det gick till avgörande och jag grenade på slutet och Helena fick nog två matchbollar - innan jag med stor ansträngning och tur lyckades rädda det hela med 13-11. Vansinnigt nära en förlust!
Men nu tackade Helena för sig och gick till jobbet! Oj då! 6-2 och nu hade vi alltså redan vunnit matchen! Snöpligt. Men vi skulle se vad slutsiffrorna blev. Jag vet inte varför jag skulle spela dubbeln - men nu gjorde jag och Magnus det. Och man måste nog objektivt säga att vi gjorde en bra match - det var bara det att motståndarna Per och Christer spelade RIKTIGT bra. Så vi räckte inte riktigt till även om det var mycket nära ett avgörande (12-14).
Nicke blev lite för passiv mot Per - och det går inte, då hinner man inte med mot en så bra spelare. 1-3.
Men Magnus var i storform i kväll och tog Christer med 3-1 - och Christer undrade vad det var för konstigt nabb Magnus spelade med - ska han säga! 8-4 och seger!. Och då räknades inte min vinst mot Pontus - Pontus som efter två snabba förlustset plötsligt började spela som i fornstora dagar och la tillbaka nästan allting. Det var verkligen en märkvärdig scenförändring.  Jag fick kämpa stenhårt för segern. Vi hade marginalerna med oss ikväll och Magnus är förstås stor matchhjälte! Hurra! Viktiga poäng om vi ska hänga med i toppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar